Blogi: Paluu yrittäjäksi

Blogi: Paluu yrittäjäksi

Elokuussa 2015 aloitin työni SOK:lla. Olin ihan tavallinen palkkatyöläinen, yhtenä muiden joukossa. Vuonna 1999 alkanut, lähes yhtäjaksoinen yrittäjyystaival oli päättynyt aiemmin samana vuonna. Olo oli omalla tavalla helpottunut: minulla oli irtisanomisaika, jonka puitteissa voisin vaihtaa työpaikkaa ilman ikäviä, euromääräisiä menetyksiä. Oma merkitykseni koko kaupparyhmän menestyksen kannalta oli myös hieman vaatimattomampi kuin aiemmassa työyhteisöissäni oli ollut. Yksi asia mikä ei ollut muuttunut oli intohimoni tehdä asiat niin hyvin kuin mahdollista. Minulla oli ilo olla mukana Suomen suurimman mainostajan markkinoinnin muutosprosessin ytimessä, jota myös markkinoinnin korkeakouluksi kutsun.

Jotain kuitenkin puuttui.

Kaipasin sitä ryminää ja räminää, jota pieni, kiinteä työyhteisö toi. Ikävöin myös tunnetta, jonka omien rahojen riskeeraaminen sai aikaan. Hiljalleen mielessä kypsyi ajatus, että jonain päivänä olen jälleen yrittäjä, oman itseni herra ja narri, jolla makkaran paksuus leivän päällä riippuisi suurelta osin siitä hyödystä, jonka kykenee työyhteisölleen tuottamaan.

Yrittäjyyssapattini aikana sijoitin päätyöni ohella rahaa ja aikaa useampaankin aloittelevaan yritykseen. Olin salaa kateellinen katsoessani liki fundamentaalista uskoa omiin tuotteisiinsa tuntevia yrittäjiä. Jotain piti tehdä.

Kevättalvella 2018 tapasin vanhoja kollegoita ja ajatus alkoi kehittyä. Totaalisesti hylkäämäni ajatus paluusta graafiselle alalle alkoi tuntua mahdolliselta. Välivuosinani jouduin kokemaan alan harmauden ja värittömyyden useampaan kertaan. Usko tulevaisuuteen tuntui puuttuvan. Samaan aikaan muualla Euroopassa on syntynyt hurjia menestystarinoita, joissa reilun 10 vuoden aikana on päästy miljardiluokan liikevaihtoihin. Eivätkä edellytykset ole siellä yhtään sen paremmat kuin meillä Suomessa.

Hiljalleen ajatus muuttui teoiksi ja ydinryhmä tiivistyi. Puhuimme värjäämisestä. Rakkaudesta värjäämiseen. Puhuimme Suomen tehokkaimman myynti- ja markkinointiprosessin rakentamisesta. Puhuimme niistä mahdollisuuksista, joita yli miljardin euron kokoinen tulostusmarkkina tarjoaisi. Emme kategorisoineet alaa painamiseen tai painotuotteisiin. Katsoimme kaikkia mahdollisuuksia mitä tarjolla oli ihan uusillakin käyttöalueilla.

Elokuussa olimme jo pitkällä. Henkinen päätös oli tehty. Tulisimme markkinoille kokonaan uudella yrityksellä ja uudella nimellä. Se nimi oli Coloro. Paluu yrittäjäksi oli tosiasia.



Testaa meidät ja yllätyt. Iloisesti.